نصب، راه اندازی و پارامتر دهی به درایو موتورهای صنعتی

شرکت آریا فرتاک نویان تجربه بسیار ارزنده ای در مهندسی، راه اندازی و پارامتردهی به درایوهای موتورهای AC و سروو موتور دارا می باشد و در پروژه های نفت و گاز انواع درایوهایی مانند استارتر موتورهای کیلوات بالا، سیستمهای روغن کاری، خنک کاری، هوارسانی و . . . را انجام داده است.

همانطور که میدانید شار مغناطیسی بین رتور و استاتور به طور مستقیم با فرکانس منبع تغذیه متصل به استاتور در ارتباط است و در نتیجه دور رتور نیز با فرکانس به صورت مستقیم در ارتباط است. در Soft Starter ها با تغییر پیوسته فرکانس دور موتور به آهستگی افزایش می یابد و در نتیجه جریان راه اندازی بالا (تا 6 برابر جریان نامی) نخواهیم داشت.
در خروجی درایوها برای انتقال ولتاژ به موتور از PWM استفاده می شود. هر چه فرکانس کریر بالاتر باشد شکل موج خروجی درایو به شکل واقعی سینوسی نزدیک تر می باشد و از این لحاظ مزیت دارد.
از طرفی فرکانس بالاتر سبب افزایش اندوکتانس (خاصیت سلفی) در کابل ارتباطی بین درایو تا موتور می گردد و سبب می گردد افت ولتاژ بالاتری در طول مسیر کابل ایجاد گردد.
همچنین فرکانس بالاتر سبب کاهش راکتانس یا خاصیت خازنی می گردد و باعث می گردد جریان نشتی از کابل تا زمین ایجاد گردد.
برای حذف فرکانس بالا در طول مسیر درایو تا موتور از سینوس فیلتر استفاده می گردد البته در صورت استفاده از سینوس فرکانس کریر نمیتواند از حدی کمتر شود و این محدودیت دیگری اضافه می نماید.
با کاهش فرکانس مشکل تلفات جریان و ولتاژ کمتر می شود ولی شکل سینوسی ولتاژ موتور دارای به هم ریختگی بیشتر و صدای موتور و لرزش آن بیشتر می گردد. از طرفی با افزایش فرکانس کریرعلاوه بر افزایش تلفات، افزایش سوئیچ زنی IGBT ها و افزایش دما و در نتیجه کاهش توان درایو و یا خطر سوختگی و خرابی در درایو بالاتر می رود.

شرکت آریا فرتاک نویان آمادگی خود را جهت طراحی فرکانس بهینه با توجه به طول مسیر کابل و استفاده از سینوس فیلتر مناسب اعلام می دارد.

درایوها را می توان در مد Heavy Duty و یا Normal duty و در فرکانس های کریر مختلف تعریف نمود. با افزایش فاصله فرکانس کریر پایینتر انتخاب می گردد. با افزایش فرکانس کریر حداکثر توان (توان موتور قابل اتصال به درایو) کاهش می یابد.
برای بارهایی مکانیکی مانند کانوایرها که نیاز به گشتاور راه اندازی بالا و یا تلورانسهای افزایش بار مکانیکی شدید می باشند با گشتاور ثابت از درایو در حالت Heavy Duty و برای بارهای مکانیکی مانند فن ها و پمپ ها، که بار مکانیکی با تغییر سرعت متغیر است و گشتاور راه اندازی بالا و یا تلورانسهای افزایش بار مکانیکی شدید وجود ندارد از Normal Duty استفاده می گردد.

شرکت آریا فرتاک نویان با شناسایی بار مکانیکی و بررسی مشخصات درایو در دو حالت Heavy Duty و Normal Duty قادر به انتخاب درایو مناسب و تنظیم پارامترها برای بهترین کارایی می باشد.

حالتهای Heavy Duty بسته به نوع تعریف درایو برای مثال می تواند 180 تا 200 درصد جریان نامی در 3 ثانیه و 150 درصد جریان نامی در یک دقیقه باشد حال آنکه در Normal Duty این مقدار می تواند 150 درصد جریان نامی در 3 ثانیه و 110 درصد جریان نامی در یک دقیقه باشد.
در زمان استفاده از درایو باید به سال ساخت آن توجه شود و در صورتیکه دستگاه به مدت یکسال یا بیشتر استفاده نشده باشد باید Reform گردد.

شرکت آریا فرتاک با تجربه بالا در تعویض و همچنین Reform خازنهای درایوهای صنعتی آمادگی خود را در این خصوص اعلام میدارد.